Mengenali Anatomi Jantung dan Fungsinya LENGKAP!

Mengenali Anatomi Jantung dan Fungsinya

Tentu Anda sempat dengar arti anatomi jantung ini. Entahlah waktu duduk di kursi sekolah, kuliah atau waktu kerja di lingkungan kesehatan.

Jantung adalah sisi utama pada badan manusia. Tiap hari jantung terus kerja untuk memompa darah ke semua badan. Tiap menit, jantung ke orang dewasa berdetak seputar 60-100 kali pada situasi normal.

Anatomi Jantung

Mengenai ukuran dari jantung ini sendiri adalah sebesar kepalan tangan orang dewasa serta mempunyai berat seputar 200 sampai 425 gr. Susunan jantung ada di paru-paru serta ditengah-tengah dada yang pas ada dibagian belakang kiri tulang dada.

Jantung serta Fungsinya

Untuk mengenali bertambah dalam mengenai anatomi jantung dan bagian-bagiannya pada badan, silakan memerhatikan artikel berikut.

Perikardium

Pericardium ialah membrane serosa yang berperan untuk membuahkan cairan serous yang selanjutnya akan melumasi jantung semasa berdetak. Bagian dari jantung mempunyai peranan untuk menahan berlangsungnya gesekan di antara jantung serta organ badan di sekelilingnya.

Serambi

Serambi dikenal juga dengan arti atrium. Sisi ini terdiri dari serambi kanan dan kiri. Pada serambi kanan mempunyai peranan untuk penerima darah kotor dari badan yang dibawa oleh pembuluh darah.

Mengenai serambi kiri mempunyai peranan untuk penerima darah bersih dari paru-paru. Beberapa ciri dari serambi ini adalah memiliki dinding yang tipis dan tidak berotot.

Bilik

Bilik adalah sisi dari anatomi jantung yang terdiri dari sisi kiri dan kanan. Bilik kanan berperan untuk memompa darah kotor yang dari jantung ke arah paru-paru, sedang bilik kiri mempunyai peranan untuk memompa darah bersih ke jantung ke arah semua anggota badan.

Dibanding dinding serambi yang tipis serta tidak berotot, bilik mempunyai dinding yang bertambah tebal dan berotot.

Katup

Pada katup ada empat sisi yang mempunyai peranan masing-masing.

-Katup tricuspid, katup ini mempunyai peranan untuk mengendalikan saluran darah di antara serambi kanan dan bilik kanan.

-Katup pulmonal, mempunyai peranan untuk pengontrol saluran darah dari bilik kanan ke arah arteri pulmonalis yang akan bawa darah ke arah paru-paru untuk ambil oksigen.

-Katup partnerl, mempunyai peranan untuk menyalurkan darah yang kaya oksigen serta membawanya dari serambi kiri ke arah bilik kiri.

-Katup aorta, katup yang paling akhir mempunyai peranan untuk buka jalan buat darah yang kaya oksigen untuk dilalui dari bilik kiri ke arah aorta.

Pembuluh Darah

Pada jantung ada tiga sisi pembuluh darah, salah satunya adalah:

-Arteri, pembuluh darah ini mempunyai peranan untuk bawa darah yang kaya oksigen dari jantung ke semua anggota badan yang lain.

-Vena, pembuluh darah ini mempunyai peranan untuk bawa darah yang kurang oksigen ke semua badan ke arah jantung.

-Kapiler, pembuluh darah ini mempunyai peranan untuk menyambungkan arteri paling kecil dengan vena paling kecil.

Cara Kerja Jantung

Pada anatomi jantung ada atrium kanan yang berperan untuk terima darah dari semua badan lewat vena cava. Selanjutnya, vena cava ini akan disalurkan ke arah ventrikel kanan.

Darah dari ventrikel kanan ini selanjutnya dipompa ke arah luar jantung lantas mengarah paru-paru untuk lakukan transisi karbon dioksida dan oksigen.

Darah yang telah kaya oksigen selanjutnya dipompa ke arah atrium kiri lantas ke ventrikal kiri dan disalurkan ke semua badan melalui aorta.

Siklus Jantung

Siklus jantung mempunyai dua siklus yakni sistol dan diastol. Untuk mengenalinya bertambah jauh, berikut penuturannya:

-Sistol adalah babak dimana jaringan otot jantung yang berkontraksi dalam memompa darah keluar dari ventrikel.

-Diastol adalah babak dimana otot jantung pada kondisi santai waktu berlangsungnya pemenuhan darah di jantung.

Pada siklusnya, tekanan darah bertambah di arteri penting semasa sistol ventrikel serta akan turun semasa diastole ventrikel.

Proses ini akan mengakibatkan 2 angka yang berkaitan dengan tekanan darah. Perlu Anda kenali juga bila tekanan darah sistolik adalah angka yang semakin tinggi dibanding tekanan darah diastolik yang mempunyai desakan yang bertambah rendah.


Demikian beberapa informasi tentang anatomi jantung dan manfaatnya ini. Mudah-mudahan dengan membaca artikel ini Anda semakin lebih jaga serta menyayangi kesehatan jantung Anda.


Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel